Köpvillkor

 

Följande köpvillkor gäller för försäljning av barn- och babyprodukter och annan lös egendom (nedan kallade produkterna) av BabyDeals, organisationsnummer 7304144517,  om inte annat särskilt överenskommits skriftligt mellan respektive kund (nedan kallad kunden) och BabyDeals. Vid försäljning till konsument tillämpar BabyDeals de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning. BabyDeals nätbutik (www.BabyDeals.se) kallas nedan Babydeals.se.

 Produkter

Produkter som säljs av BabyDeals kan användas i Sverige. Produkterna har alltid en svensk manual i fysisk form när produkterna kräver det. På babydeals.se har vissa produkter en tillhörande instruktionsfilm för exempelvis monteringsinstruktion.

 Beställning

Beställning av produkterna sker via nätbutiken BabyDeals.se. Vid beställning träffas avtal om köp först när BabyDeals bekräftat beställningen genom en faktura via e-post. BabyDeals ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. BabyDeals förbehåller sig för fel i information samt fel i specifikation, på samtliga i BabyDeals sortiment förekommande produkter och tjänster. All bildinformation ska ses som illustrationer, och kan ej heller garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet. Vid eventuella felaktigheter i angivande av lagerstatus, förbehålls BabyDeals rätten att korrigera detta i efterhand. Detta innebär bland annat att om en produkt i BabyDeals sortiment har utgått eller av annan anledning inte finns att tillgå med iakttagande av rimliga ansträngningar, är BabyDeals ej skyldig att tillhandahålla sådan produkt oaktat att kunden beställt densamma enligt ovan. När kunden har lagt en beställning kan Babydeals inte ändra i beställningen, returvillkoren gäller.

 Leveransvillkor

På BabyDeals.se ingår alltid moms i angivet pris. Fraktkostnad tillkommer alltid vid beställning av produkter ( Fraktfritt på postpaket då kunden lägger en beställning på 1000 kr eller mer). Fraktkostnaden beror på kundens val av leveranssätt. BabyDeals levererar produkterna i samarbete med Posten. BabyDeals levererar endast inom Sverige. Leveranstiden är normalt 5 till 7 arbetsdagar, beroende på om produkterna finns på BabyDeals lager eller om de beställs på begäran direkt från leverantörens lager. Produkternas aktuella lagerstatus står angivet på BabyDeals.se under varje specifik produkt.

Eftersom vi har två lager kan din order skickas i två leveranser, detta innebär att delar av din order skickas från ett lager, och resterande varor från ett annat lager. Vi försöker alltid att skicka alla varor på samma tid. Med två olika leveranser vill du också få två olika leveransbekräftelser på mejl. I mejlet mottar du kollinummer som du kan använda via Postnord för att se status på din leverans.

Kunden väljer mellan olika leveranssätt: Postpaket, Hempaket

Postpaket innebär att produkterna skickas med Post, och finns sedan att hämta hos kundens lokala Postombud.
I de fall kunden väljer att inte lösa ut beställda produkter debiteras kunden en hanteringsavgift på 299 kronor.

Hempaket innebär att Posten levererar produkterna direkt hem till kunden.

Samtliga leveranser sker efter avisering. Vid utlämning/leverans av produkterna ska kunden alltid uppvisa legitimation. Endast personen med namnet på paketet får hämta ut det hos postombudet. Om kunden vill låta paketet ligga längre hos postombudet tillkommer en avgift på 200 kr.

Vid hämtning av produkterna i BabyDeals uthämtning skall kunden även kunna visa upp ordernummer. Hanteringstiden är 2-4 arbetsdagar, men vi strävar alltid efter att få färdigt din beställning så snabbt som möjligt. Vi skickar en e-post till dig när varorna är framtagna och finns redo att hämtas, så att du inte åker ut i onödan.

Om en leveransförsening uppstår meddelas kunden via e-post eller telefonsamtal från BabyDeals. Kunden har alltid rätt att häva köpet vid långvariga leveransförseningar. Hävning av köp skall ske skriftligen via e-post till BabyDeals kundtjänst. BabyDeals betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 14 dagar efter att skriftlig hävning har inkommit. Det kan finnas tillfällen då det är omöjligt att fullfölja en beställning, till exempel ifall BabyDeals leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande gentemot BabyDeals. BabyDeals förbehåller sig därför rätten att friskriva sig från alla krav på ersättning från kunden gällande leveransförseningar.

BabyDeals ansvarar för risken vid transport till kunden, d.v.s. risken för att en produkt skadas eller kommer bort under transport till kunden. Kunden står för risken vid eventuell retur till BabyDeals.

Kunden har ansvar att anmäla eventuell transportskada till BabyDeals kundtjänst inom skälig tid. BabyDeals uppmanar kunden att anmäla skadan så snabbt som möjligt, för smidig hantering av ärendet. Kunden ansvarar för att avemballera och inspektera produkternas skick snarast efter mottagandet. Vid en transportskada skall kunden kontakta kundtjänst på telefon: 0108885770 eller via e-post. Vid transportskada får kunden ej använda produkten och kunden måste behålla produktens emballage, så att hela paketet och produkten kan besiktigas vid handläggning av skadeärende.

BabyDeals har fraktfritt när kunden lägger en beställning på 1000 kr eller mer. Fraktfritt gäller endast MyPack.

 Priser och betalning

De priser som anges på Babydeals.se är inklusive moms. Fraktkostnad tillkommer beroende på kundens val av leveranssätt. Fraktkostnad står med i totala kostnaden för produkterna.

Kampanjerbjudanden på produkter gäller så långt lagret räcker, om inget annat anges av BabyDeals.

Rabattkoder kan endast användas enskilt, kan ej kombineras med varandra.

 

Betalningssäkerhet

BabyDeals garanterar att de betalningsalternativ som erbjuds på BabyDeals.se är säkra. BabyDeals erbjuder en säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete med Stripe eller Paypal. Vid betalning med kort skickas kunden vidare till en säker sida där kunden tryggt kan fylla i sina kortuppgifter och genomföra betalningen. BabyDeals hanterar aldrig kundens kortuppgifter. Kunden kan endast handla med kort utställda inom Norden.

 

Säkerhet och sekretess

All hantering av kundens uppgifter sker krypterat med högsta säkerhetsnivå. I samband med kundens registrering och beställning godkänner kunden att BabyDeals lagrar och använder kundens uppgifter för att fullfölja sina åtaganden gentemot kunden. Överföringen av personuppgifter sker krypterat via SSL. Lösenord angivna av kunden sparas krypterade. BabyDeals dokumenterar viss kommunikation som BabyDeals har med kunden via telefon eller e-post, för att kunna tillhandahålla den service som kunden förväntar sig av BabyDeals.

BabyDeals kommer inte att lämna ut kundens personuppgifter till tredje part. Enligt Personuppgiftslagen (PUL) har kunden rätt att få den information som företaget har registrerat. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan kunden begära att informationen ska rättas eller tas bort.

Kunden har genom sitt köp hos BabyDeals godtagit att eventuell marknadsföring från BabyDeals skickas ut via epost och SMS till kund. Kunden har möjlighet att välja bort denna funktion om så önskas.

 Ångerrätt

Kunden har alltid 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Ångerrätten gäller endast om produkten är i oförändrat skick men kunden har enligt lag rätt att hantera varan i den mån det krävs för att kunna säkerställa dess egenskaper och funktion. Vid nyttjande av ångerrätten har vi rätt att göra avdrag motsvarande den värdeminskning som uppstått till följd av att kund har hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Värdeminskningen bedöms från fall till fall. Ångerfristen börjar löpa från den dag kunden har tagit emot produkten.

BabyDeals betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 14 dagar efter att returnerad produkt kommit BabyDeals till godo. Kunden står för fraktkostnad vid retur. Fraktkostnaden dras av vid återbetalningen av köpbeloppet.

Babydeals har fri returfrakt på kläder och skor. Kunden har ej ångerrätt på klippta tyger, nedre delar av underkläder eller produkter som har ett begränsat hållbarhetsdatum eller som klassas som färskvara. Ångerrätt gäller inte på demo-ex och butik-ex.

Vid ångerrätt av barnvagn med presentkort skall kunden även returnera presentkortet. Om presentkortet är använt dras motsvarande summa vid återbetalningen till kunden.

Kunden skall returnera ångrad produkt i originalförpackning med tillhörande emballage. Kunden ansvarar för risken vid returfrakt, risken innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt. Vid ångerrätt skall BabyDeals egna frakthandlingar användas. Kunden får frakthandlingarna genom att kontakta vår kundtjänst på telefon 0108885770 eller via mail. 

 Om kunden vill byta en produkt skall produkten returneras, varav BabyDeals betalar tillbaka erlagt köpbelopp och kunden kan lägga en ny beställning.

 Garanti och reklamationsrätt

BabyDeals säljer alla produkter med 1 års garanti. För kunder i Sverige gäller 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Produktgarantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans. Fabrikationsfel skall konstateras av BabyDeals, varpå kunden erhåller fri reparation alternativt ny produkt. Produktgarantin gäller inte då BabyDeals ej kan hitta något fel på produkten eller då kunden har orsakat skadan själv. Produktgarantin gäller ej vid handhavandefel, felinställd produkt eller fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten. Kundens faktura eller kvittens gäller som garantibevis.

 

Reklamationer (frakthandling) och serviceärenden

Vid reklamationer, service- och garantiärenden skall du alltid kontakta vår kundtjänst via telefon:0108885770 eller via mail.  Vid reklamation skall BabyDeals egna frakthandlingar användas. Kunden får frakthandlingarna genom att kontakta Babydeals kundtjänst. BabyDeals kan ej ersätta fraktkostnad om kunden har skickat en reklamation på egen hand, utan att först ta kontakt med Babydeals kundtjänst. Serviceärenden vid eventuella felaktigheter, skador och dylikt som uppstått av någon annan anledning skall betalas av kunden, i enlighet med Konsumentköplagens eller Köplagens regler. Vid reklamation skall kunden skicka produkterna till BabyDeals på adress: Tränaregatan 30, Malmö, Skane. (Kunden skall alltid vända sig till BabyDeals kundtjänst för att få frakthandlingar). 

 

Tvister och lagval

På dessa köpvillkor skall svensk rätt tillämpas. Vid eventuell tvist följer BabyDeals Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Vid frågor gällande BabyDeals köpvillkor hänvisas kunden till BabyDeals kundtjänst på telefon: 0108885770 eller via e-post.